Ur
För besökarna på Kungl. Slottet är klockornas slag på hela och halva timmar en tydlig påminnelse om slottet som levande miljö och statschefens residens.
Ur
Vid ceremonier och andra officiella programpunkter fyller uren en praktisk funktion som mätare av tiden, på det vis vi nuförtiden betraktar som självklart.
När man började tillverka bordsur under renässansen, var situationen en helt annan. Klockorna gick långt ifrån exakt, men urverket var människans första riktiga maskin, en fascinerande tingest som arbetade utan att man såg kraftkällan. Ibland ingick figurer som rörde sig och tycktes få liv på bestämda klockslag. Ett sådant bordsur från 1600-talets början står i Konseljsalen på Kungl. Slottet.
Ett annat ur som också skapats för dåtidens furstliga samlare, finns på Gripsholm. Klockfodret är av skulpterat elfenben och förutom klotet med timmarna som passerar förbi en fast visare, finns en roterande silverskiva med bilder av dagens fyra tider. I urets inre, döljer sig dessutom smålådor för juveler och andra dyrbarheter. Båda uren kommer från Sydtyskland.
Under 1700-talet etablerades en svensk klocktillverkning av internationell kvalitet. Stockholms Manufabrique tillhörde de främsta i branschen. På Drottningholm finns fortfarande ett så kallat biblioteksur, som är gjort omkring 1740 och varit placerat i kung Adolf Fredriks sängkammare. Ännu så länge importerade man emellertid de flesta ur som anskaffades. England var ledande i fråga om teknik, medan Frankrike ansågs oöverträffat när det kom till konstnärliga värden.
Karl Johan-tidens guldglänsande bordsur är ett annat återkommande tema på de kungliga slotten. Genomgående har de figurscener omkring urhuset, ofta med motiv hämtade från Antiken eller utformade som tablåer ur vardagslivet.
Ibland – men långt ifrån alltid – har det tidiga 1800-talets klockor ett budskap till betraktaren. Horatiernas ed är ett motiv från Roms tidiga, krigiska historia och handlar om självuppoffrande kärlek till fosterlandet. Troligen köpte Karl XIV Johan uret redan under tiden som fransk marskalk, för en av fjädrarna i urverket är daterad 1806. Numera har Horatiernas ed sin plats i Stora Gästvåningen på Kungl. Slottet.
Ännu då Stora Vardagsrummet på Ulriksdal inreddes på 1920-talet var det självklart att ett ur med konstnärlig formgivning skulle ingå i möblemanget. Carl Malmsten ritade ett den gången modernt golvur med verk från firma G W Linderoth.