Drottningen inviger ridsporttävlingen CHIO i Aachen

Kungaparet besöker Aachen där Drottning Silvia den 12 juli inviger världens största ridsport-tävling, CHIO. På programmet står hoppning, dressyr, fälttävlan, fyrspann och voltige. Där möts branschfolk, politiker, medier och näringsidkare från hela världen. I år är Sverige, med Svenska Ridsportförbundet i spetsen, officiellt partnerland vid tävlingarna som pågår 8-17 juli.

Den officiella öppningsceremonin äger rum på kvällen den 12 juli, då Drottningen invigningstalar vid tävlingsarenan inför en publik på ca 40 000 personer. Därpå följer ett 90 minuter långt invignings­program med genomgående svenskt tema. För invigningen svarar Owe Sandström och Lars ”Lalla” Nilsson. Kvällen avslutas med ett framträdande av artisten Måns Zelmerlöw. Hela invigningen direktsänds i tysk TV (WDR).

Under invigningskvällen hålls en s.k. ”Media Night” i CHIO Aachens regi, där ca 1000 gäster väntas delta. För med information kring programmet hänvisas till CHIO Aachens hemsida: www.chioaachen.de

Kungaparet kommer även att närvara på kvällen den 11 juli under en välkomstceremoni vid Aachens rådhus, liksom i valda delar av programmet under dagen den 12 juli. Fototillfällen gives.

På mässområdet vid CHIO i Aachen kommer svenska företag och organisationer, däribland ABBA the Museum, under hela veckan att finnas representerade i ett särskilt ”Swedish Village”. Ca 300 000 besökare väntas. För mer information hänvisas till Svenska Ridsportförbundets hemsida: www.ridsport.se

Ackreditering av media

Svenska medierepresentanter behöver särskild ackreditering via Sveriges ambassad i Berlin för att kunna delta i medieprogrammet 11-12 juli. Sista dag för ansökan om ackreditering är torsdagen den 5 juli. Ambassaden vidarebefordrar därefter kontakterna till CHIO i Aachen.

Carl Michael Gräns
Pressråd, Sveriges ambassad i Berlin