Prins Carl Philip besöker Hongkong

Den 5-7 december besöker Prins Carl Philip Hongkong tillsammans med två företagsdelegationer.

Syftet med besöket är att främja svenskt näringsliv samt lyfta svenska intressen inom design och utbildning. Sverige har ett väl utvecklat samarbete med Hongkong kring design och kreativitet och målsättningen med Prins Carl Philips besök är att ytterligare fördjupa dessa relationer.

Vid Prins Carl Philips besök i Hongkong står Business Sweden värd för två företagsdelegationer som medföljer under besöket. Den ena delegationen består av representanter från svenska företag som deltar vid Hong Kong Business of Design Week (BoDW). BoDW är Asiens största årligen återkommande designevent och innefattar utställningar, seminarier, utbildningssamarbeten etc. Allt med fokus på design och kreativitet. Sverige har varit partnerland vid BoDW vid två tillfällen, senast 2014.

Den andra delegationen består av representanter från svenska företag inom den nya branschorganisationen Swedish Edtech Industry (EdTech). Organisationens fokus är digitaliseringens möjligheter och effekter i utbildningssystemet. Resan till Hongkong är organisationens första internationella resa.

Ur programmet för besöket i Hongkong

Tisdag 5 december

Briefing av generalkonsul Helena Storm

Prins Carl Philips besök i Hongkong inleds med att generalkonsul Helena Storm ger en överblick över Hongkong och dess historia samt Sveriges intressen och relationer med Hongkong.

Mottagning på svenska residenset

Därefter deltar Prins Carl Philip vid en mottagning på svenska residenset. Vid mottagningen deltar Chief Executive Carrie Lam, Hongkongs regeringschef, samt representanterna från BoDW- samt EdTech-delegationerna.

Middag

Som avslutning på första dagen i Hongkong deltar Prins Carl Philip vid en middag där Chief Secretary Matthew Cheung står värd. Fokus för middagen är utbildning och deltar gör bland andra officiella representanter från Hongkongs regering, EdTech-delegationen samt representanter från ett antal universitet baserade i Hongkong.

Onsdag 6 december

Möte med Financial Secretary Paul Chan

Andra dagen i Hongkong inleds med att Prins Carl Philip, tillsammans med svenska företag, möter Financial Secretary Paul Chan. Vid mötet deltar även ett antal svenska och internationella företag verksamma i Hongkong.

Besök på West Island School

Efter mötet med Chief Executive Lam besöker Prins Carl Philip, tillsammans med EdTech-delegationen, en skola som drivs av English Schools Foundation (ESF), den största stiftelsen som erbjuder internationell undervisning i Hongkong.

Lunch med Secretary for Commerce and Economic Development Edward Yau

Secretary for Commerce and Economic Development Yau står värd för en lunch där Prins Carl Philip deltar tillsammans med grundaren av BoDW Victor Lo, representanter från Hong Kong Design Centre samt delar av Team Sweden i Hongkong samt Svensk Form deltar även vid lunchen.

BoDW-seminariet "Cultivating A Future Mindset – Creative Leadership"

Efter lunchen närvarar Prins Carl Philip vid seminariet Cultivating A Future Mindset – Creative Leadership. Seminariet arrangeras av BoDW. I panelsamtal deltar bland andra Maria Lantz, rektor vid Konstfack, samt kreativitetsexperten Tobias Degsell samt Rasmus Rahm, vd för Stockholm School of Entrepreneurship.

Galamiddag

Dagen avslutas med att Prins Carl Philip deltar som hedersgäst vid en galamiddag arrangerad av det svenska generalkonsulatet och den svenska handelskammaren i Hongkong. Inbjudna gäster vid middagen är bland andra Chief Executive Carrie Lam, representanter för näringslivet i Hongkong, svenska företag samt medlemmar i den svenska handelskammaren i Hongkong. Vid galamiddagen deltar även Prinsessan Birgitta i egenskap av beskyddare för Hong Kong Chamber of Commerce in Sweden. Den välkände kocken Björn Franzén ansvarar för menyn.

Torsdag 7 december

Möte med Chief Executive Carrie Lam

Tredje dagen i Hongkong inleds med att Prins Carl Philip, tillsammans med svenska företag, möter Chief Executive Carrie Lam, Hongkongs regeringschef sedan 1 juli 2017. Vid mötet deltar även representanter från BoDW- och EdTech-delegationerna samt handelskammaren.

Besök vid Hong Kong Science and Technology Park

Därefter besöker Prins Carl Philip Hong Kong Science and Technology Park där runt 600 företag har verksamhet. Under besöket kommer Prins Carl Philip bland annat att besöka Karolinska Institutets Ming Wai Lau Centre for Reparative Medicine samt Gold Peak Design Centre.

Besök vid Vocational Training Centre (VTC)

Över lunch besöker Prins Carl Philip Vocational Training Centre (VTC), det största statliga institutet i Hongkong som erbjuder yrkesutbildningar och praktik inom restaurang- och hotellbranschen. Lunch serveras på temat från jord till bord.

Hong Kong Business of Design Week (BoDW)

Efter lunchen närvarar Prins Carl Philip vid invigningen av den svenska paviljongen på BoDW. Paviljongen innefattar förutom de deltagande företagen även utställningen ”Ung Svensk Form”.

Fotoutställningen ”Swedish Dads”

Därefter närvarar Prins Carl Philip vid invigningen av fotoutställningen ”Swedish Dads”. Generalkonsul Helena Storm inviger utställningen som visas på ett välkänt varuhus i Hongkong. Fotoutställningen baseras på fotografen Johan Bävmans fotografier av pappor som är hemma med sina barn. Utgångspunkten för utställningen i Hongkong är faderskapet och den gemensamma strävan och identitet i detta, oavsett förutsättningar och nationalitet.

Creative Talks at METTA

Som avslutning på sitt besök i Hongkong närvarar Prins Carl Philip vid ett seminarium om design och kreativitet som genomförs i samarbete mellan generalkonsulatet, Business Sweden och handelskammarens utskott Creative Swedes. Medlemmarna i Creative Swedes är Hongkongbaserade företag inom de kulturella och kreativa näringarna.

METTA är en mötesplats och plattform där entreprenörer från hela världen kan nätverka.